نوشته ها و سخنرانی های دکتر رضا سیروس صبری / Dr. Cyrus Sabri's Notes and Speeches
نوشته ها و سخنرانی های دکتر رضا سیروس صبری / Dr. Cyrus Sabri's Notes and Speeches

نوشته ها و سخنرانی های دکتر رضا سیروس صبری / Dr. Cyrus Sabri's Notes and Speeches

دانلود سخنرانی دکتر رضا سیروس صبری در نخستین همایش معماری و شهر پایدار


دانلود سخنرانی دکتر صبری با عنوان "حیات مدنی در محیط و منظر شهریدر نخستین همایش ملی معماری و شهر پایدار که در تاریخ 21 و 22 آبان ماه سال 91 برگزار شد.


     


لینک این سخنرانی در 3 بخش برای دانلود ارائه شده است:


بخش اول (با حجم 25.9 مگابایت)

بخش دوم (با حجم 39.1 مگابایت)

بخش سوم (با حجم 39.2 مگابایت)


با تشکر بسیار از آقای سینا هاشمی که فایل این سخنرانی و جلسات نشست هم اندیشی در شهر یزد را در اختیار ما قرار دادند.

سرآغاز

این وبلاگ به یادبود استاد فقید پروفسور رضا سیروس صبری ایجاد شده است.

 

پروفسور صبری در 18 مرداد 1333 در تهران چشم به جهان گشود. ایشان در سال 1357 با درجه کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) با رتبه ی اول فارغ التحصیل و موفق به کسب بورس تحصیلی جهت ادامه ی تحصیل در کشور آمریکا شدند. به دلیل علاقه شان به رشته ی طراحی شهری به نحصیل در این رشته در دانشگاه پنسیلوانیا پرداخته و موفق به کسب دومین مدرک کارشناسی ارشد از آن دانشگاه در سال 1360 (1980) شدند. پروفسور صبری در مدت تحصیل خود در کشور آمریکا زیر نظر استادان بزرگی چون ادموند بیکن ، جان لنگ و ایان مک هارگ تحصیلات خود را به پایان رسانده و درجه ی دکترای معماری با گرایش معماری منظر را از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1374 (1994) اخذ کردند.

دکتر صبری در طول فعالیت حرفه ای خود مقالات ، سخنرانی ها و پژوهش های بسیاری در زمینه های طراحی شهری ، معماری منظر ، روانشناسی محیط ، بوم شناسی در طراحی منظر و معماری و فلسفه داشته و شاگردان فراوانی چه در ایران و چه در خارج  از کشور تربیت نمودند. ایشان علی رغم داشتن موقعیت جهت اقامت دائم در کشور آمریکا به دلیل علاقه ی فراوان به کشورشان، شش ماه از سال به ایران سفر می کردند تا در ترم های فرد در دانشگاههای ایران به تدریس بپردازند.

از جمله کتابهای منتشر شده توسط ایشان ، "هنر محیطی: تاملی در عناصر معنی دهنده به منظر " ، " تحول در طراحی: فرآیند طراحی با اسطوره ، تصور و ذهن طراحانه" و ترجمه سری کتابها با عنوان "سرشت نظم" نوشته ی کریستوفر الکساندر است. همچنین کتابهای "تحلیل بصری منظر" و "منظر شهری پایدار" از دیگر تالیفات ایشان در دست چاپ می باشد.

پروفسور صبری به ارتباط جدانشدنی فرآیند طراحی و تحقیق بسیار معتقد بودند و علاوه بر تدریس در دانشگاه به فعالیت های حرفه ای طراحی در پروژه های معماری منظر و طراحی شهری چه داخل و چه در خارج از کشور می پرداختند، که از آن جمله می توان به طراحی منظر محوطه برج میلاد و طراحی شهری و منظر شهری بلوار کشاورز اشاره کرد. به علاوه ایشان جز معدود افرادی بودند که در ایران در رشته ی معماری به مرتبه ی استادی (استاد تمام) نائل شده بودند.

دکتر صبری تا واپسین روز زندگی خود مشغول به تدریس و پژوهش بودند و سرانجام در عصر روز یکشنبه 13 بهمن 1392 در بیمارستان شهدای تهران، در سن 59 سالگی، بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفتند. پیکر ایشان در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شده است. (برگرفته از صفحه رضا سیروس صبری-ویکی پدیای فارسی)


رزومه ی کامل استاد گرانقدر پروفسور رضا سیروس صبری از اینجا قابل دانلود می باشد.


در این وبلاگ قصد داریم سخنرانی ها و مقالات این استاد عزیز را برای استفاده ی دانشجویان و علاقه مندان به زمینه های معماری ، معماری منظر و طراحی شهری در دسترس قرار دهیم

 

از دوستانی که به فایل سخنرانی ها ، عکس و یا مطالبی در ارتباط با نوشته های پروفسور صبری دسترسی دارند، تقاضا می شود با قرار دادن ایمیل خود در بخش نظرات ما را در جمع آوری مطالب یاری کنند. پیشاپیش از همکاریتان صمیمانه سپاسگزاریم.

 

اگر چه پروفسور صبری خیلی زود از میان ما رفت، اما همچنان از علاقه ی بی انتهایش به یاددادن و یادگرفتن، اخلاق و منش او در زندگی و کار، و عشق فراوانش به میهن و تمامی انسانها بسیار می آموزیم، تا همیشه . 

خاطره ی ماندگار او و اندیشه های تابناکش تا ابد زنده و جاویدان است